pengalaman Bersalin anak pertama

Assalamualaikum..

Terasa nak kongsi detik2 penting dalam hidup.. =p hihi.. lepas baca satu blog ni, sbnqnya blog senior sekolah, kakak kawan saya juga..

DAN SEBENANQNYA juga saya dah kawen dan skrg ada ank dah pon..tingtingting..hehehe… lama gilos x hupdate ape2 pon..

Pasal tempahan2 tu semua saya memang dah tak amik.. even dah tulis notis ada juga yg bertanya… saya minta maaf ada yg komen tak berbalas dan sbgnya…

Ok.. back to the real story yg nk di share.. nak share yg pasal bersalin dulu lah..pasal bertunang dan berkahwen nanti2 aje..

Anak saya dah nak masuk 5 bulan.hehe.. lame dah kan?? Dan skrg die tgh tido..now 11.10pm 2/9/14.. hihi =p

Dari awal mengandung mmg dh plan nk bersalin dengan doctor perempuan.. jadi decide punya decide last sekali stick dgn plan yg nk bersalin di Kedah Medical Centre KMC and book doc. Che Hatikah Che Hanafi.. saya org langkawi..langkawi x dak hospital swasta…dan kalau nk bersalin nt tak leh pilih2 nk doctor perempuan ke ape ke.. mana yg ada dia la yg sambut baby kite nt.. mula2 pk pk payah juga nk bersalin di alor setar tu..ye la nak naik bot lg..ok la xpe x nak cite ni.. terus bab nk bersalin…

Due date 1604014.. tp p alor star seminggu awal la takut terbesalin awal.. 8/4/4 (selasa) dah p..terus p KMC check up.. doc seluk..dia kata dah buka 2 cm..dah lembut..tp x dpt rasa kepala lagi la..bby engage x habis lg..ok xpa..dia kata boleh blk dulu sbb duk dkt ja.. kite stay rmh sedara area2 situ ja.. doc ckp ni x sampai minggu depan bersalin la ni.. lg 2 3 hari bersalin ni.. kalo turun air, rasa contraction boleh dtg hospital terus..klo darah tum mg akan kluaq sbb doc dh seluk td..dan ya, mmg ada bleeding.. p toilet check.. bleeding+lendir2..

9/4/14.. plan nk klua sbb boring..so, p la tgk wayang kat alor star mall layan movie kapten America ‘on your left’ tu..hehe.. ok wayang habis dalam pukul 5.30pm.. p tndas buang air dan suami ajak solat asar siap2 sbb jap g nk p mkn2 sng… dlm doa minta kat Tuhan bersungguh2 permudahkan dan bg la aku bersalin cpt sbb x nk stay lama2 kat rmh sedare, takut menganggu..ok pakai tudung then..guess what???

Proooot… rasa air ketuban turun..suam3…haaa!! sikit2 die leaking.. ok TAKUT! Cpt2 klua dr surau bg tau suami… =( takut..jom2 blk amik brg2 p hospital trus… sblum p hsptal smpat check air ketuban tu..YaAllah warna hijau cair la pulakk… alamakkkkk… terus teringat best frenzy g bby die pon berak dlm perut n terus kene operate 5/4/14 lepas… hm.. kene operate ke.. x nk…

Sampai KMC dlm 6.30pm.. ok org tu suh duh atas kerusi roda dia nk tolak p labour room..hehe.. ye ke..alamak, saya tak sakit lagi pon.. mmg la trun air to sikit pon x sakit lg… duduk ja la..buat apa p swasta klo kena jln kaki kn…haha.. amboi manja..org kata berjalan byk2 baru senang bersalin..ok by the way lps blk dr hospital smlm mmg keje naik turun tangga je sbb nk bg mudah bersalin.. n masa p tgk movi pon naik escalator yg rosak punya la nk naik tangga kan..hihi

Ok this is it..labour room…x amik gmbar apa pon…. Huhu tp selesa la sbb private hosp. kan.. ini semua di taja oleh suami ku yg terchenta! Thank you sgt.. rasa nk nangis ucap thank you ni tau..terharu sgt dgn apa yg dh abang bg.. ok.. dpt delivery suite bilik no 2.. masuk2 nurse suh tukaq baju pasang ctg semua2 tu kat perut..elok psg2 dia explain2 semua nk kencing plak… ok bukak blk p tndas, tndas dlm blk tu jg..kongsi dgn blk sebelah..masuk kena kunci yg sebelah lg..

Masa nk p atas katil blk tu air punya la kluaq ..sikit2 .. melelah2 ke atas lantai..nurse kata xpa.. xpa la depa dh biasa kot dgn situasi ni..Cuma kita yg rasa malu/janggal.. bila brg blk nurse pkaikn gelang mcm benang je yg ada number mcm disc tulis 18, dn satu g dia akan pkai kn kat kaki baby nt..so, tak tertukar la ni.. dpt no. 18..

Pastu nurse masukkan apa tah (rupanya ubat induce..dh sakit teruk3 baru tahu!!) kat botol air yg gantung tu, drip masuk kat tgn kita ni..( sorry kita xtau term2 medical even dulu study medical physic tp bljq byk kpd fizik).. nurse cek bukaan baru 3.. tp dia buat muka pelik sbb x rasa kepala lg.. hmmmm.. aku dh cuak sbb satu hal baby dh berak..huaa =( takut kena operate…smpai nurse ckp bnda lain aku dgr bnda lain .. “ha, kena operate???”..nurse kata “eh, x la.. xpa kita tgk dulu nt mcm na..kita tgu doctor smpai dulu”.. huh…

Masa masuk ubat induce tu dlm pukul 7 lebih2…pukui 8.. tgk mesin ctg tu tunjuk contraction dh 100..nurse tnya sakit x..tak x sakit.. rasa cntraction biasa ja..dia seluk, baru 4.. dia heran tak sakit..awat selalunya mmg sakit ka buka 4?? Aku bleh kata xrasa apa2 pon..tahan ja.. buka 5 pon aku ok lg.. nurse kata 100 tu dah hbs meta tu..(mksudnya contraction yg plg tinggi n maybe sakit kot) huhu.. dh aku ok lg suami p smyg mgrib.. sblum tu ada juga dia bc2 bg permudahkn proses bersalin ni.huhu cuak sgt tau x?? =(

Doctor mai.. ank kamu berak dlm perut fatin,katanya.. mksudnya ank kmu dh matang.. td doctor dh induce (teng teng..ini lah saatnya baru tau kata di induce)… so kalu bukaan cpt insyaAllah boleh bersalin biasa.. ok bukaan 7.. 5 nk ke 7cm ni dh sakit dah…urghh,,tp ok lg… doc seluk… dh rasa kpla..ok good!! 7 ke 8cm mcm nk gilaaaa sakit dia… masa 5 cm tu nurse ada suh sedut gas entonox tub g kurang sikit rasa sakit… aku x nk lg sbb rasa boleh tahan…masa ni dh x tahan seduttttttt kuat2, tp tak kurang mana pon.. sakit jugak!! Masa contraction xdak aku pejam mata sat, lali dan letih tahan sakit…tgk pukui brapa.. 9 nk dekat pukui 10pm dh?? Omaigod.. x sedaq nya masa berlalu sbb duk tahan tu.. rasa mcm cpt..

Aku pulun baca apa yg igt,, ya Fattah ya latif, doa nabi yunus dan sebagainya..tp masa sakit ni aku dh kurang igt nk zikir2 semua tu sbb duk igt nk tahan sakit ni ja..ada smpai hentak2 kaki… huhuhu… suami aku ckp mcm org kena sampuk..of cos dia x ckp time tu.. dia ckp masa dh setel semua …haha.. ckp time tu sampainya hati…

Sakit mmg tahap dewa! Bila dh 10cm..doc suruh push.. ok…push2, try and try.. aku x rasa nk meneran pon, meneran tu pon sbb depa suruh… org kata mcm rasa nk berak kalau dh nk kluaq baby tu..tp aku x rasa pon.. doc n nurse ajar angkat kepala tgk perut..teran ksekuat hati… buat geram… aku dh pulun gila tp x juga rasa bby nk kluaq.. bila doc masuk tgn baru rasa mcm ada rasa mcm taik keras nk kluaq maybe sbb menekan anus kot time tu.. doc Tanya ada rasa nk berak x..aku jwb x .bila doc masuk tgn baru ada rasa skit.. try2 push smpai dkt pukul 11.. xlehh.. sedih kot… contraction tetap sakit.. Cuma klo push tu x rasa sakit sbb kita buat keras nk teran kan.. hmm… ok, doc kata ni last nk teran.. buat betul2.. x leh juga.. mcm na, aku mmg x rasa bnda nk kluaq pon… tgk heartbeat baby dh makin drop, and dia pon dah berak.. pikir semua tu dan xtahan sakit contraction tu aku iyekan aje masa doc kata nk czer..aku ckp p Tanya suami saya..ok suami setuju.. doctor pon hilang jap p booking OT and call semua PAED and pakar bius.. dalam 11.30 masuk la OT..

11:50pm 9 April 2014.. kluaq la AMIRUDDIN HADZIQ ummi dan abah.. ummi nmpk hadziq dikeluarkan dr perut ummi.. putih sgt..tali pusat masih dlm perut..ok dorg tutup blk tirai yg x bg nmpk perut kite tu..klo nmpk sanggupkah tgk! Hahaha.. suami ada kat luaq x leh masuk sbb dh emergency…klo dr awai tau nk operate boleh masuk kena sign2 borang sikit la.. tp ni x leh, so, dia stay luar baca yasin ja… pakar bius tu dtg tergesa2 dgn kasut sport mcm baru lps bersukan..maybe main badminton kot..hehe.. dia ada ckp kat suami insyaaAllah x da apa2, akan ok dan selamat..

Masa kluaq ja baby de perut aku tu, pakar bius tu nama doc. Aminuldin klo x silap la..dgr cara bckp mcm org kedah juga.. dia sambut dgn zikir2 Allah.. alhamdulullah..ada juga yg menyambut kelahiran ank aku dgn ucapan2 yg sepatutnya.. Allahuakbar berulang2 kali doc aminuldin tu kata.. bila anak aku nangis dia kejut2 aku sbb aku dah lali laloq, hayal dah..dgn bilik tu sejuk gilossss, terketar2 aku.. sgt x bertenaga, pejam mata mcm tidur2 ayam.. dia kata, cek , dgq x tu ank cek nangih..huhu..sobsob sobsob, tak tau nk kata apa perasaan… baby yg dlm perut dh kluaq… huhu.. apala yg depa duk prut aku skrg ni..masa dia toreh perut tu rasa mcm lidi lalu atas kulit kita tu..dia toreh kat bikini line kite tu..masa dia tekan2 tu rasa la.. Cuma tak sakit…huhu…….

Depa lap sikit2 hadziq, baru bawak mai kat aku.. yaAllah ni rupanya wajah yg aku duk tunggu2.. depa suh cium pp anak..dia nangis…. Bila rasa hangat letak kat mulut aku tu baby mcm selesa, dan diam… bila depa jauhkan dia blk,, baby nangis..hehe.. so cute.. PAED doc.Chua kata anak ok sht..dia nk bawa ank p tmpt lain, bersih2 dan test apa yg patut sbb kn dia berak dlm perut, so far doc kata ank ok, dan sht..itu yg nk dgr, dgr t upon dh rasa lega.. ok, JAHIT la perut ku.. dlm 1.30am baru kluaq OT

Semoga pengalaman kedua bersalin ku lebih di permudahkan…

Esok masa doc round check..aku Tanya kenapa x gunting smlm sbb aku kurang jelas knp operate.. doc che hatikah ckp, ank kamu jauh lagi.. x turun bawah ni, mana boleh gunting lg, nt teruk la kamu.. hehe, baby duk mengiring.. ooo patut rasa tgn doc mcm duk buat pusing2 kat pangkal Rahim tu..huhu menakutkan je …dia ckp klo kamu perasan kepala ank kamu bengkak sikit, sbb maybe masa contraction tu kamu push..dia tersangkut sbb mengiring… ok baru phm kenapa dia operate…

-end-

Nk cerita details lg tp x larat nk menaip..ni pon dh pnjg sgt.. kalo ada masa kita selit la detailsnye.. =)

2 thoughts on “pengalaman Bersalin anak pertama

    • emergency ceaser. 2 mlm. blk sorg. +-rm7900. klo planned ceaser tak pasti. murah skit kot..around 6k or 7k..

Leave a comment