petua mencegah jerawat

Assalamualaikum…

hari ini saya nak berkongsi petua untuk mengelakkan jerawat tumbuh masak atau menghilangkan jerawat yg baru nk jadi tu..

kenapa saya cakap jerawat yang baru nak jadi? sebab yang ni hanya di guna pakai masa jerawat baru nak mula naik..

anda mesti rasa sakit sikit tempat yang jerawat nak naik tu, tmbah-tambah kalau jerawat batu yang nak naik.. dia jadi merah-merah.. sakit sangat! apa lagi kalau jerawat tu tumbuh kat hidung…

petuanya

ambil kapur makan, letak ja kat tempat jerawat nak naik tu.. sebelum tidur atau bila-bila aje yang anda rasa nak letak.. insyaAllah, dalam sehari dua jerawat tu tak akan timbul,tak akan naik membengkak lalu masak dan amat menyeksakan kalau ia pecah, bernanah!~~~ kuman pun mula merebak~~

saya dapat petua ni dari seorang mak andam semasa bawa cousin nak make-up untuk majlis kawen dia.. alangkah tak berapa baik nasibnya, petang sehari sebelum majlis, jerawat yg ada di hidung tu (betul2 atas hidung) mula masak, nmpk nanahnya, cuma tak pecah aje.. kesian…

mak andam tuh bagitau orang dulu, tak ada cara moden diorang guna kapur ni untuk mengelakkan jerawat jadi semakin serius tambah-tambah kalau menghampiri majlis hari sangat bersejarah dalam hidup anda…. sekarang ni anda boleh mengatasi masalah jerawat ni dengan pergi ke salon-salon atau doctor, atau pakar kulit, yang boleh matikan kuman, (macam laser kat jerawat tu, tp x tau la guna ape, pakai sebut ja laser) sebelum jerawat tu mula masak dan jadi semakin serius.

saya dah cuba, dan ianya berkesan… anda? cuba la…ingat! hanya jerawat yang baru nak jadi tau, yang mula rasa sakit atau merah-merah.. jangan yang dah nampak masak dan bernanah putih tu.. ok? try it~~

5 thoughts on “petua mencegah jerawat

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s